Kuhmon Reumayhdistys r.y

Mistä kaikki alkoikaan

14.10.1969 klo 17 kokoontui 22 kuhmolaista henkilöä reumavalistustilaisuuteen silloiselle Kuhmon ammattikoululle, Rajakatu 48-52. Tilaisuuden jälkeen pidettiin kokous, jossa päätettiin perustaa Kuhmoon Reumayhdistys. Yhdistys hyväksyi Reumaliiton säännöt, jolloin siitä tuli Reumaliiton jäsen, ja se rekisteröityi virallisesti. Näin syntyi Kuhmon Reumayhdistys r.y.

Yhdistyksen toiminta-ajatus

Kuhmon reumayhdistyksen toiminnan tarkoitus on antaa jäsenistölleen tukea, tietoa, virkistystä, kuntoutusta ja palveluja yhdistyksen varojen sallimissa rajoissa.

Miten yhdistyksen päätöksentekoon voi osallistua

Reumayhdistyksen päättävä elin on jäsenistön yleiskokous, johon kutsutaan koko jäsenistö. Kokouksissa jokaisella jäsenellä on äänioikeus ja jokainen jäsen voi asettua ehdolle hallitukseen tai puheenjohtajaksi.

Yleiskokouksia on vuoden mittaan kaksi, yksi keväällä, toinen syksyllä. Syyskokous valitsee yhdistykselle hallituksen, joka hoitaa yhdistyksen asioita yleiskokousten välillä. Hallituksen jäsenen toimikausi on kaksi vuotta.

Syyskokous valitsee yhdistykselle puheenjohtajan kahdeksi vuodeksi kerrallaan. Puheenjohtaja johtaa hallitusta ja edustaa yhdistystä ulospäin. Puheenjohtajakausia voi olla kolme peräkkäin.

Hallitus vastaa yhdistyksen taloudesta ja organisoi yhdistyksen jäsenille toimintaa hyväksytyn toimintasuunnitelman mukaan.

Kuhmon reumayhdistys ry:n hallitus 2022

Varajäsen

Reumatuvan jumpat, Liikunta- ja kulttuuritapahtumat, Reumatroppi

Reumatupa - toiminnan keskus

Yhdistyksen toimitilat, Reumatupa, sijaitsee osoitteessa Rajakatu 48-52. Siellä on yhdistyksen toimisto ja kahvio, siellä pidetään kokouksia, kudotaan kangaspuilla, jumpataan ja seurustellaan eli se toimii yhdistyksen kaiken toiminnan keskuksena. Siellä on myös yhdistyksen myymälä, Reumapuoti, josta käsitöiden lisäksi saa Reumaliiton suruadresseja ja onnittelukortteja.

Reumatuvalla on saatavilla informaatiota reumasairauksista ja reumaatikkojen mahdollisuuksista palveluihin, kuten tuettuihin lomiin ja sopeutumisvalmennukseen. Siellä on esillä tiedotteet yhdistyksen jäsenille tarjotuista tapahtumista ja palveluista sekä Reumaliiton tiedotteet yhdistykselle.

Reumatuvalla on ovet ja kahvio auki keskiviikkoisin klo 10-13. Tänä aikana on kävijöille tarjolla kahvia ja usein muutakin toimintaa. Muulloin siellä voi käydä kutojien paikalla ollessa. Puheenjohtajan vastaanotto on kerran kuukaudessa.